- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

تصحیح شاهنامه بس!

میراث مکتوب- دکتر سجاد آیدنلو نامی آشنا در عرصه شاهنامه پژوهی است. طی سالهای اخیر مقالات و نقدهای عالمانه و پرشمار او در مجله های وزینی چون نامه فرهنگستان، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، نامه ایران باستان و آیینه میراث درج شده است و جز آنها اعجاب خوانندگان و علاقه مندان به شاهنامه و میراث گرانقدر زبان و ادب فارسی را نسبت به این جوان شایسه آذری برانگیخته است. نثری شیوا و سخته و استوار، دقّتهای عالمانه در پژوهشهای شاهنامه شناسی و طرح فرضیه ها و نکات تازه در این زمینه از ویژگیهای مقالات و نقدهای دکتر آیدنلو است. او به ویژه در نقدهای خود به قدر وسواس منصف است و حرمت قلم را نیک پاس می دارد. در سالهای اخیر کمتر کتابی در زمینه شاهنامه پژوهی به چاپ رسیده که دکتر آیدنلو نقدی روشنگر بر آن ننوشته باشد. او در دو شماره مجلّه نامه ایران باستان (شماره های ۶ و ۱۱و۱۲)نقدی مفصّل در حدود ۶۰ صفحه بر دو بخش از یادداشت های شاهنامه، به قلم دکتر خالقی مطلق نوشته و در همه موارد در شرح بیت ها برداشت های دیگری را مطرح کرده است و همین دکتر خالقی نه تنها از این نقدها نرنجید، بلکه مقدّمه ای ستایش آمیز بر کتاب او نوشته و پژوهش های او را تحسین کرده است. جوانان ما باید بیاموزد که چگونه نقد کنند و حرمت قلم را نگه دارند و پیران ما که نه تنها از نقدهای منصفانه نرنجند، به جوانان میدان دهند و مشّوق آنها باشند.
دکتر آیدنلو در گفتگویی که با کتاب ماه ادبیات شماره ۶۵ داشته است در مورد تصحیح شاهنامه و کارهای خودشان صحبت می کنند. متن این گفتگو در فایل پیوست و قابل دانلود می باشد.
کتاب ماه ادبیات (شماره ۶۵)؛ پیاپی ۱۷۹، شهریور ماه ۱۳۹۱؛ تصحیح شاهنامه بس: گفتگو با دکتر سجاد آیدنلو/ شایسته موسوی, صفحه ۱۱٫

[1]
[2]