- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

فهرستی از مخطوطات کربلا

میراث مکتوب- مراجعه به کتب تراجم کهن شیعی، چهره های زیادی از شخصیت های شیعی را با پسوندهای حلی، بغدادی، نجفی و حائری که اشاره به کربلاست، به ما می شناساند. در واقع، این یکی از مزایای عتبات برای جامعه شیعی بوده است که همیشه در اطراف آنها حوزه های علمی شیعه شکل می گرفته و مردمان هم به دلیل زیارت آن اماکن و هم به لحاظ دینی و علمی، چشم به آن شهرها داشته اند. افزون بر قبایل عربی فراوانی که به تدریج از نواحی مختلف در اطراف عتبات حلقه زده اند، شمار زیادی از شیعیان ایرانی، افغانی و هندی به این شهرها آمده و به تدریج به عنوان سکنه اصلی این مناطق درآمده اند. کربلا یکی از این شهرها است. خاندان عرب و عجم این شهر، بسیاری اهل علم و بویژه ادب بودند و به همین دلیل، کتابخانه هایی در میان این خاندان ها درست شد که در یک دورۀ تاریخی، نشانی از شکوفایی علمی در آن شهر بود. با این حال از وقتی که دشمنی حزب بعث و در رأس آن صدام با شیعیان و بویژه به بهانه حضور ایرانیان در کربلا آغاز شد، این شهر هم مانند نجف تحت تأثیر فشار قرار گرفت. بسیاری از خاندان ها گرفتار مشکلات فراوانی شدند و از آن میان، کتابخانه های مزبور نیز که آثار خطی خانوادگی و غیر خانوادگی فراوان داشت، آسیب دیدند.
سیدسلمان آل طعمه از نویسندگان شهر کربلا است و آثار فراوانی در تاریخ محلی این شهر نوشته، که اینک فهرستی از نسخ خطی برخی از خاندان ها را به واسطه کتابخانه مجلس به چاپ رسانیده است.
در این اثر، نسخ خطی بسیاری از کتابخانه ها از جمله مکتبه
البرغانی، مکتبه السید حسن آغا میرالقزوینی، مکتبه السید محمدمهدی الحجه الطباطبائی، مکتبه اشیخ محسن ابوالحب، مکتبه السید مجید الوهاب آل طعمه، مکتبه الحاج وادی العطیه فهرست شده است.
مخطوطلا کربلاء؛ تألیف: سلمان هادی آل طعمه؛ تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ چاپ اول: ۱۳۹۱؛ قطع وزیری؛ ۴۵۴ صفحه؛ ۱۷۰۰۰۰ ریال

معرفی کتاب از زکیه بیات

[1]
[2]