- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

پاسخ به قصیده بغدادیه آلوسی

میراث مکتوب- کتاب کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار اثر علامه محدث میرزا حسین نوری طبرسی، پاسخ به قصیده ۲۵ بیتی محمد شکری آلوسی (۱۲۷۳- ۱۳۴۲ ق) دانشمند اهل تسنن مقیم بغداد، معروف به قصیده بغدادیه است که در آن، چند شبهه پیرامون اصل وجود، طول عمر، غیبت و برخی از ویژگی های امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مطرح می نماید. عبدالحسین طالعی در مقاله ای که با عنوان «معرفی، نقد و بررسی کتاب کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار» در صفحه ۵۴ شماره اخیر آینه پژوهش به چاپ رسانیده است، به طور مبسوط محتوای فصول کتاب را معرفی و در بوته نقد و بررسی قرار داده است.
محدث نام آور، مرحوم حاج میرزا حسین طبرسی نوری در ۱۸ شوال ۱۲۵۴ در قریۀ «یالو» از روستاهای شهر نور مازندران زاده شد. وی که در سن هشت سالگی پدر فقیه خود، میرزامحمدتقی نوری را از دست داد، از محضر اساتیدی همچون مولی محمدعلی محلاتی، شیخ عبدالحسین تهرانی، شیخ مرتضی انصاری و میرزا محمدحسن شیرازی بهره برد. وی در تمام سالهای حیاتش در پی آن بود که لوای حدیث را برافرازد، علوم حدیث را رواج دهد و سنت کهن اجازه روایت را احیا کند به گونه ای که بسیاری از اجازات مشایخ حدیث در قرن چهاردهم به وی می رسد.
آثار وی در هشت موضوع کلی قابل تقسیم است:
۱٫ حدیث: مسترک الوسائل، معالم العبر، الاربعونیات
۲٫ دعا و زیارت: الصحیفه الرابعه السجادیه، الصحیفه الثانیه العلویه، تحیه الزائر، سلامه المرصاد
۳٫ فقه: تقریرات بحثهای میرزای شیرازی و شیخ العراقین
۴٫ تاریخ و سیره معصومین (علیهم السلام): میزان السماء
۵٫ تذکرات اخلاقی و اجتماعی:کلمه طیبه، لؤلؤ و مرجان، دارالسلام
۶٫ شرح حال اصحاب و بزرگان شیعه: نفس الرحمان، خاتمه‌المستدرک، الفیض القدسی، البدرالمشعشع، مواقع النجوم.
۷٫ مهدویت: نجم ثاقب، جنه المأوی، کشف الاستار
۸٫ کتابهای دیگر: شاخه طوبی، الظلمات الهاویه، المولودیه، فهرست کتابخانه شخصی خودش.
طالعی در ادامه با بیان امیتازات تصحیح احمدعلی مجید الحلی و ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود آن، مقاله خویش را به پایان می برد.
آینه پژوهش (شماره ۱۳۴)؛ صاحب امتیاز: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ مدیر مسئول: محمدتقی سبحانی؛ قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ به بهای ۲۰۰۰۰ ریال

معرفی نشریه از زکیه بیات

[1]
[2]