- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

انس المهج شریف ادریسی

میراث مکتوب – کتاب جغرافیایی انس المهج و حدائق الفرج، تألیف شریف ادریسی (متوفی ۵۶۰ق) منتشر شد.
کتاب انس المهج و حدائق (روض) الفرج اثر ابوعبدالله محمد بن محمد بن عبدالله بن ادریسی (از خاندان ادریسیان علوی و متوفی ۵۶۰هـ.ق.) از روی یگانۀ نسخۀ موجود آن در ایران (نسخۀ خطی کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، شمارۀ ۶۷۱۰، کتابت قرن ۱۱ هجری) به کوشش یوسف بیگ باباپور که دارای ۷۳ تصویر جغرافیایی است، از طرف کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، مجمع ذخائر اسلامی و کتابخانۀ ملی ملک در حدود ۳۶۰ صفحه به صورت چاپ عکسی تمام رنگی در قطع وزیری منتشر شد.
این کتاب ارزشمند با مقدمۀ دکتر رسول جعفریان ریاست محترم کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، همچنین با مقدمه ای از مهندس محمدرضا سحاب (رئیس موسسه جغرافیایی و کاتوگرافی سحاب) و مقدمه دیگری از امیرهوشنگ انوری (پژوهشگر مطالعات ایرانشناسی) زینت یافته و در آغاز نقشۀ دکتر کنراد میلر (۱۸۴۴ – ۱۹۳۳م.) دانشمند آلمانی که از روی نقشه های ادریسی تدوین نموده و در آلمان منتشر نموده بود، بدان ضمیمه شده است.
این کتاب که برای اولین بار در ایران منتشر می شود یکی از آثار بسیار مهم در جغرافیای اسلامی است که نقشه های جهان نمای آن در نوع خود بی نظیر هستند.
چنانکه مهتمم در مقدمۀ خود آورده: بعضی عقیده دارند که این کتاب خلاصه‌ای از کتاب مفصل ادریسی به نام نزهه المشتاق فی اختراق الآفاق است؛ امّا ادریسی ملاحظات تازۀ خود را در این کتاب پیاده کرده، ولو آن‌که فشردۀ مطالب نزهه‌المشتاق را نیز در آن جای داده است. شاید بتوان گفت که این کتاب تکمله و در عین حال خلاصه‌ای ترتیب یافته بر مبنای کتاب عمدۀ اوست.
قیمت این کتاب در ایران چهل هزار تومان است.

منبع: وبلاگ شخصی یوسف بیگ باباپور [1]

[2]
[3]