- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

در سایه سرو سهی

میراث مکتوب – مجموعۀ سایه سرو سهی (یادنامۀ دکتر منوچهر مرتضوی)، مشتمل بر پنج بخش است.
بخش اول، آثار و زوایای مختلف زندگی، شیوه تدریس و تحقیق و مراتب سلوک معنوی و اخلاقی استاد فقید دکتر منوچهر مرتضوی را تشریح می کند. در این بخش خاطراتی از دوستان، همکاران و شاگردان استاد درج شده است.
بخش دوم، اشعاری است که در پی درگذشت استاد، تنی چند از سخن سرایان و شاعران کشور سروده اند.
بخش سوم، دربر گیرنده مقالاتی است که در یکی از موضوعات وسیع ادبی و تاریخی که مؤلفان، اثر حقیقی خود را به استاد تقدیم کرده اند. با توجه به حوزه تألیفات و تحقیقات استاد مرتضوی، مقالات این بخش عمدتاً در سه بخش حافظ شناسی، مولوی پژوهی، و تتبعات مربوط به شاهنامه فردوسی تألیف شده است.
بخش چهارم: دربارۀ عصر فروزانفری؛ این اصطلاح مثلی برای آثار و تحقیقاتی است که دربرگیرنده تاملات عمیق و نتیجه مطالعات طولانی همراه با ویژگی روش مندی و ساختار درست و استوار، دارای نکات و فرضیه های جدید و چشمگیر، استقلال رای در نظریه پردازی و نقد علمی و مستدل است. استاد مرتضوی، یکی از برجسته ترین شاگردان مرحوم بدیع الزمان فروزانفر بوده است. در ادامه این بخش سخنرانی استاد مرتضوی در بزرگداشت مرحوم فروزانفر نیز درج شده است.
در بخش پنجم، برخی از اسناد موجود در پرونده پرسنلی استاد فقید که حائز اهمیت تاریخی و علمی است، ثبت شده و تصاویری از استاد در سنین مختلف و حالات گوناگون درج گردیده است.
گفتنی است از استاد منوچهر مرتضوی آثار و تالیفاتی به جای مانده که برخی بدین شرح است:
چراغ نیم مرده
جام جم یا تحقیق در دیوان حافظ
مکتب حافظ یا مقدمه بر حافظ شناسی
مسائل عصر ایلخانان
زبان دیرین آذربایجان
فردوسی و شاهنامه
سایۀ سرو سهی (یادنامۀ دکتر منوچهر مرتضوی)؛ به خواستاری و اشراف: دکتر سید محمد تقی علوی؛ به اهتمام: محمد طاهری خسروشاهی؛ تبریز: ستوده؛ چاپ اول: ۱۳۹۱؛ قطع وزیری؛ ۸۸۸ صفحه؛ بها: ۲۷۵۰۰ تومان.
[1]
[2]