- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

نسخه برگردان کتاب التفصیل لجُمَل التحصیل

میراث مکتوب – از میان انبوهی کتاب که به قاضی عبدالجبار همدانی، متکلم نامدار معتزلی (د. 415 ق) نسبت داده شده، متأسفانه شماری محدود در روزگار ما در اختیار است. البته باید گفت که ما نسبت به گذشتگان نزدیک خود از این لحاظ بسیار خوش اقبال تر بوده ایم؛ چرا که تقریباً از سدۀ هفتم قمری عمدۀ آثار معتزلی و از جمله آثار قاضی عبدالجبار در اختیار نویسندگان و دانشمندان اسلامی مراکز اصلی دانش و تمدن اسلامی نبوده و صرفاً شماری از آنها در اختیار زیدیان یمن قرار داشته است.

التفصیل لجُمَل التحصیل
مولف: سلیمان بن عبدالله الخُراشی
مقدمه: حسن انصاری – یان تیله
نوبت چاپ: اول/ 388 ص
شمارگان: 200 نسخه
قطع: وزیری
شابک: 1-064-203-600-978

اقدام به چاپ نسخه برگردان مجلد سوم کتاب التفصیل لجُمَل التحصیل تألیف سلیمان بن عبدالله الخُراشی، یکی از متکلمان زیدی معتزلی مشرب یمن در اواخر سدۀ ششم قمری درست به دلیل اهمیتی است که آثار کلامی زیدیان برای درک مبانی و ساختار کلامی معتزلیان و به ویژه مبانی کلام معتزلی بهشمی و نمایندۀ مهم آن در مکتب ری یعنی قاضی عبدالجبار همدانی دارد.
در مقدمۀ این کتاب به موضوعاتی چون «کلام معتزلی از ری تا یمن: سهم زیدیان، مناسبات اعتقادی زیدیان و معتزلیان»، «ادبیات کلامی زیدیان یمن و جایگاه حسن بن محمد الرصاص و شارحانش»، «سلیمان بن عبدالله الخُراشی، نویسندۀ کتاب التفصیل لجُمَل التحصیل» پرداخته شده است.
کتاب التفصیل لجُمَل التحصیل تألیف سلیمان بن عبدالله الخُراشی با مقدمۀ حسن انصاری و یان تیله (فارسی و انگلیسی) از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب و مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین، به بهای 270000 ریال به چاپ رسیده است.

[1]
[2]