- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

کاغذ ابری در نسخه‌های خطی و متون ایرانی

میراث مکتوب- گروهی از متخصصان ایرانی و خارجی حوزۀ فرهنگ ایرانی- اسلامی در نشستی علمی به همراه یک میزگرد تخصصی در موسسۀ کتابخانه و موزه ملی ملک، به بررسی «کاغذ ابری در نسخه‌های خطی و متون ایرانی» می‌پردازند.
این همایش که با همکاری نامۀ بهارستان (کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلا‌می)، مؤسسۀ کتابخانه و موزۀ‌ ‌ملب ملک و ‌‌‌‌‌کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران برگزار می‌شود.
در این نشست، محمدحسن سمسار، عضو هیئت ‌علمی دائرهالمعارف بزرگ اسلا‌می و پژوهشگر حوزه‌های هنر و نسخه‌های خطی، دربارۀ «تاریخچه‌‌ کاغذ ابری در ایران» سخنرانی خواهد کرد. سپس، شهریار پیروزرام، مؤلف و پژوهشگر در حوزه‌های هنرهای سنتی و کتاب‌آرایی، درباره «مواد و مصالح تشکیل‌دهنده کاغذ ابری در نسخه‌های خطی و متون ایرانی» سخنرانی خود را ارائه می کند. سخنرانی بعدی درباره «شناسایی الیاف و مواد ‌‌‌‌‌‌‌به‌کاررفته‌ در کاغذهای ابری بازمانده از صفویه تا قاجاریه با روش‌های آزمایشگاهی» است که در این بخش فرانک بحرالعلومی مدیر لا‌براتوآر نسخه‌شناسی نامۀ بهارستان و کارشناس ارشد باستان‌سنجی و‌ رویا بهادری، عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی، یافته‌های پژوهش خود را در این زمینه عرضه می‌کنند. پس از این بخش، «نرگس پدرام» مؤلف و پژوهشگر حوزه‌ های مرمت نسخ خطی، کاغذشناسی و سندشناسی، برای شرکت‌کنندگان درباره «کاغذهای ابری در کتاب‌‌های چاپی بازمانده از دوره قاجار تا دهه‌ بیست شمسی» صحبت خواهد کرد.
سخنران پایانی این نشست علمی، یوشیفوسا سه‌کی، مدرس دانشگاه توکایی ژاپن و پژوهشگر و مولف در حوزه کتاب‌آرایی است. او بر آن است تا با حضور در این برنامه، مقاله خود را با نام «چند نکته درباره‌ کاغذ ابری ایرانی» ارایه کند.
پس از پایان بخش سخنرانی‌های نشست علمی «کاغذ ابری در نسخه‌های خطی و متون ایرانی»، متخصصان و کارشناسان در میزگردی تخصصی به بررسی موضوعات گوناگون مربوط به کاغذهای ابری در متون کهن ایرانی خواهند پرداخت. فرانک بحرالعلومی، شهریار پیروزرام، یوشیفوسا سه‌کی به همراه محمد سهرابی (تهرانی) پژوهشگر حوزه مرمت نسخه‌های خطی و نوراللّه فرجی، پژوهشگر حوزۀ مرمت آثار و نسخه‌های خطی و ابری‌ساز عضای علمی این میزگرد به شمار می‌آیند.
همزمان با این نشست علمی و میزگرد تخصصی، نمایشگاهی از کاغذ‌های ابری کهن با عنوان «چهار قرن هنر ابری‌سازی در ایران؛ از صفویه تا قاجاریه» برگزار خواهد شد که نسخه‌های نفیس خطی با کاغذهای ابری از گنجینه‌ کتابخانه و موزه‌ ملی ملک را دربرمی‌گیرد.
همایش «کاغذ ابری در نسخه‌های خطی و متون ایرانی» به همراه میزگرد تخصصی و نمایشگاه نسخه‌های خطی با کاغذهای ابری در روز سه‌شنبه پانزدهم اسفندماه از ساعت ۱۴:۳۰‌ تا ۱۸ در مؤسسۀ کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، خیابان امام خمینی، محوطه باغ ملی، خیابان ملل متحد» برگزار خواهد شد.

منبع: روابط عمومی موسسۀ کتابخانه و موزه ملی ملک

[1]
[2]