- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مراسم یادبود اکبر نحوی برگزار می‌شود

میراث مکتوب- مراسم یادبودی به مناسبت هفتمین روز درگذشت اکبر نحوی، استاد زبان و ادبیات فارسی و نسخه‌شناس برگزار می‌شود.

 

 

مراسم سوگ کوچ اکبر نحوی با حضور محمدجعفر یاحقی، ابوالفضل خطیبی، نجف جوکار و… در روز پنجشنبه (۲۵ آذرماه ۱۴۰۰) ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.

بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران (شعبه فارس)، مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و مدیریت فرهنگی دانشگاه شیراز متولیان برگزاری این برنامه هستند.

اکبر نحوی، استاد دانشگاه شیراز، پژوهشگر، مصحح، شاهنامه‌پژوه و سعدی‌شناس، پنجم آبان‌ماه سال ۱۳۳۴ در قم متولد شد. لیسانس زبان و ادبیات فارسی را در سال ۱۳۶۵ در دانشگاه شیراز به پایان رساند. همچنین مقطع فوق ‌لیسانس را در رشته زبان و ادبیات فارسی و در همین دانشگاه گذراند. او دکتری زبان و ادبیات فارسی را هم در سال ۱۳۷۹ در دانشگاه شیراز به پایان رساند. نحوی عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، استاد ادبیات دانشگاه شیراز و عضو هیات علمی بخش زبان و ادبیات فارسی بود.

اکبر نحوی بیش از ۷۰ مقاله علمی در نشریات علمی و فرهنگی و دانشنامه‌های تخصصی داشت و از کتاب‌های او می‌توان به «از ایران چه می‌دانیم؟ – رودکی» «نکته‌ای درباره مؤلف معجم شاهنامه»، تصحیح «مجمل التواریخ و القصص»، تصحیح و توضیح «شیرازنامه» زرکوب شیرازی، «حیدر شیرازی در مراوده با خواجو» و … اشاره کرد.

اکبر نحوی در نیمه‌شب ۱۸ آذرماه در منزلش در شیراز و بر اثر سکته قلبی در سن ۶۶ سالگی از دنیا رفت.

علاقه‌مندان به حضور در مراسم یادبود هفتمین روز درگذشت اکبر نحوی می‌توانند از طریق صفحه اینستاگرام به نشانی anjomantarvijfars@ و سایت آپارات به نشانی https://www.aparat.com/farhangi.shirazu/live این مراسم را پیگیری کنند.

 

 

[1]
[2]