- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

انتشار «البرهان فی وجوه البیان»

میراث مکتوب- تصحیح و ترجمه کتاب «البرهان فی وجوه البیان» نوشتۀ اسحاق بن ابراهیم بن سلیمان مشهور به ابن‌وهب کاتب (قرن چهارم هجری قمری) از سوی انتشارات تراث اسلامی منتشر شد.

کتاب البرهان فی وجوه البیان، در آغاز به متنی ادبی، دیوانی و دبیرانه می ماند که آداب نگارش را به دبیری جوان می آموزد اما با ورود به این کتاب، پنجره ای شگفت انگیز به نظام حکمرانی و اداری پادشاهان هزار سال قبل گشوده می شود و شما همراه با قلم نویسنده به تمام کنج و گوشه های کوشک‌های شاهان و وزیران راه می یابید و از اسرار مدیریت و سیاست آنها سر در می آورید. داده های حیرت آور این کتاب بارها خواننده را میخکوب می کند تا بداند آدمی و جامعه هزار سال قبل چقدر شبیه و نمونه روزگار ما بوده است.

از شگردهای تقلب مالیاتی تا ترفندهای پلیسی و اطلاعاتی و رموز نامه های سرّی، همه و همه در این کتاب خواندنی که ضمن فواید تاریخی، از بهره های ادبی و علمی برخوردار است بیان شده است.

این کتاب به دلیل کهن بودن متن آن همزمان نیازمند پژوهش و تصحیح متن عربی آن، که قبلا به صورتی نیازمند اصلاح بچاپ رسیده، بود و اینک با کار گروهی چند وجهی بر متن آن به چاپ رسیده است.

در این چاپ دکتر رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران، پژوهش تاریخی، دکتر علی افضلی عضو هیات علمی گروه عربی دانشگاه تهران و دکتر مختار حسامی، ترجمۀ عربی به فارسی و دکتر زهیر طیب، تحقیقات عمیق متن و کاوشهای مربوط به معضلات وعویصات ترجمه متن و برگردان اشعار کهن و بازبینی نهایی ترجمه آن را به عهده داشته‌اند.

گزارش فارسی از کتاب البرهان فی وجوه البیان، از سوی انتشارات تراث اسلامی به چاپ رسیده و بزودی در دسترس علاقمندان از طریق پایگاه اینترنتی Torathpub.ir قرار خواهد گرفت.

منبع: makhtootat.ir

 

 

[1]
[2]