- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

دکتر ایمن فؤاد السید در مرکز پژوهشی میراث مکتوب

میراث مکتوب- دکتر ایمن فؤاد السید از پژوهشگران برجسته مصری است که در زمینه میراث مکتوب، نسخه‌شناسی، تصحیح متون و تاریخ و تمدن اسلامی آثار و تألیفات مهمی به نگارش درآورده و به تصحیح برخی از مهمترین متون کهن توفیق یافته است. وی در سال ۱۹۴۹ میلادی در قاهره به دنیا آمده و در سال ۱۹۸۶ میلادی در مقطع دکتری در رشته ادبیات از دانشگاه سوربن فارغ التحصیل شده است.
دکتر ایمن فؤاد السید که به مناسبت شرکت در مراسم جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای دریافت جایزه تصحیح کتاب الفهرست محمد بن اسحاق بن محمد معروف به ندیم به ایران سفر کرده است در روز شنبه هفته جاری (۱۴ بهمن ۱۳۹۱) مهمان مرکز پژوهشی میراث مکتوب بود. در این نشست دوستانه درباره الفهرست و دیگر متون تصحیحی ایشان گفت و گو شد. دکتر فؤاد السید تفاوت تصحیح خود را با چاپهای پیشین الفهرست بیش از هر چیز در تکمیل کردن این اثر بر اساس نسخه های معتبر دانست و گفت: من با استفاده از نسخه های معتبر، بخش افتاده الفهرست را در چاپهای پیشین کامل کرده¬ام. وی همچنین یادداشتها و افزوده هایی را برای رفع ابهامات متن و شرح مشکلات آن تهیه کرده که به همراه کتاب چاپ شده است.
گفتنی است الفهرست به تصحیح فؤاد ایمن السید در چهار مجلد از سوی مؤسسه الفرقان در سال ۱۴۳۰ هـ ق/ ۲۰۰۹ م. به چاپ رسیده است.
[1]
[2]