- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

ایجاد رشته سازماندهی نسخ خطی

میراث مکتوب- با تصویب شدن رشته «سازماندهی نسخ خطی» در دوره کارشناسی ارشد در وزارت علوم به زودی این رشته در دانشگاه تهران تدریس خواهد شد.
غلامرضا فدایی رییس دانشکده کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران می‌گوید رشته «سازماندهی نسخ خطی» در دوره کارشناسی ارشد در وزارت علوم مصوب شده است و این رشته به زودی در دانشگاه تهران تدریس خواهد شد.
فدایی با بیان این مطلب گفت: تصحیح نسخ خطی و آموزش آن در کشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه ما به لحاظ فرهنگ و تاریخ اسلامی و ایرانی خود بسیار غنی هستیم و نسخه‌های خطی بسیاری در کشور وجود دارد که مورد توجه علاقه‌مندان است.
وی ادامه داد: این در حالی است که توجه عموم مردم به این موضوع کم است. من این مساله را زمانی که در نهادهایی مانند کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه ملی مسوولیت داشتم پیگیری می‌کردم.
وی افزود: اخیراً به موضوع نسخ خطی توجه خوبی شده است و با توجه به این شرایط باید یک برنامه دانشگاهی برای آن تدوین می‌شد. به همین دلیل در وزارت علوم برنامه کارشناسی ارشد «سازماندهی نسخ خطی» را تصویب کردیم.
فدایی با تاکید بر جذب هیات علمی در این رشته گفت: متاسفانه اکنون استادانی که دارای مدرک دکترا در این رشته باشند نداریم و باید از دانشجویان برتر مقطع کارشناسی ارشد استفاده کنیم و با برگزاری یک دوره آموزشی برای آن‌ها، بتوانیم از تدریس این دانشجویان در این رشته بهره ببریم.
این استاد کتابداری یادآور شد: در صورتی ‌که دانشگاه تهران در این باره اقدام عاجلانه‌ای داشته باشد می‌توانیم امیدوار باشیم این رشته هر چه زودتر دایر شود.
وی در پایان افزود: در تاسیس این رشته از همکاری مراکزی مانند کتابخانه مجلس و کتابخانه ملی کمک می‌گیریم.

ایبنا

[1]
[2]