- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

نشریه جدید دانشگاه شیراز برای ادبیات فارسی

میراث مکتوب – مطالعات زبان فارسی Persian Studies Journal نام نشریه تازه ای است که دانشگاه شیراز و انجمن نقد ادبی ایران همت به انتشار آن گماشته اند. این نشریه انگلیسی زبان ایرانی که انتظار تولد خود را می کشد، برای آن طراحی شده است که با حفظ اعتبار دانشگاهی، مقالات محققان رشته زبان و ادب فارسی را در زمینه های مختلف مرتبط با این حوزه، از جمله نقد ادبی و بررسی های عالمانه کتاب و مقاله، منتشر سازد. بدین سبب از همه دانشمندانی که در سراسر گیتی در حوزه ادب فارسی – خواه ادبیات کلاسیک و خواه مدرن – فعالیت می کنند خواسته است تا مقالات خود را از طریق پست الکترونیکی برای درج در نخستین شماره آن ارسال کنند.
گفتنی است که این نشریه سالی دوبار منتشر خواهد شد و دکتر فریده پورگیو استاد زبان وادبیات انگلیسی دانشگاه شیراز، سردبیری آن را بر عهده گرفته است.
هر مقاله (شامل متن، نقل قول ها و پانوشته ها) باید بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلمه نوشته شود، و ساختار ظاهری و صفحه آرایی آن، مانند ترتیب پرانتزهای درون متن، نوشتن مرجع نقل قول ها و کتابنامه، از اسلوب راهنمای نویسندگان مقاله های علمی موسوم به شیوه انجمن زبان امروز (The Modern Language Association) یا ام ال ای استایل شیت The MLA Style Sheet، چاپ ششم، که در نوشتن مقالات تحقیقی رشته علوم انسانی بخصوص زبان و ادبیات کاربرد دارد، پیروی کرده باشد. برای دسترسی به این اسلوب می توان از اینترنت سود جست و شاید برخی کتابخانه داران نیز کمک کار باشند و نسخه چاپی آن را به دست خواهنده دهند. نکته آخر این که آوانویسی کلمات فارسی و عربی به خط لاتین نیز باید بر اساس سیستم کتابخانه کنگره و بدون استفاده از علائم آوایی صورت گیرد.
علاقه مندان همکاری با نشریه مطالعات زبان فارسی Persian Studies Journal که انتشار نخستین شماره اش در گرو جمع شدن مقالات ارزنده محققان رشته زبان و ادب فارسی از گوشه و کنار گیتی است، می توانند مقالاتشان را به آدرس الکترونیکی زیر ارسال کنند: jps@rose.shirazu.ac.ir
[1]
[2]