- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

فراخوان همایش بین‌المللی «ایران‌شناسی در جهان»

میراث مکتوب- نخستین همایش دوسالانۀ بین‌المللی «ایران‌شناسی در جهان» توسط معاونت گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی خارج از کشور مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم و همکاری دانشگاه صوفیه مهر ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا اردیبهشت وقت دارند، چکیده مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

این همایش به همت مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی (جامعه اروپا)، معاونت گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی خارج از کشور مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و دانشگاه‌های گیلان، علامه طباطبایی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همراه با دانشگاه صوفیه (کلیمنت اخریدسکی مقدس)، جمهوری بلغارستان، روزهای۲۰ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰ خورشیدی برگزار می‌شود.

دبیر علمی این همایش در مورد دلیل برگزاری این رویداد به ویژه با توجه به برگزاری همایش‌های ایران‌شناسی دیگر گفت: غیر از یک همایش دوسالانه که انجمن ایران‌پژوهی در دفتر اصلی خود در امریکا برگزار می‌کند، همایش دائم دیگری نداریم. این همایش نیز بیشتر بر روی اندیشمندان مستقر در آمریکای شمالی و اروپای غربی تمرکز دارد؛ البته بقیه دانشمندان و صاحب‌نظران هم آزاد هستند که شرکت کنند ولی به طور کلی دانشمندان اروپا و آسیای شرقی کمتر در آن شرکت می‌کنند.

بهادر باقری افزود: اما نخستین همایش دوسالانه ایران‌شناسی در جهان بیشتر به کرسی‌های ایران‌شناسی و زبان فارسی توجه دارد و نه فقط مطالعات ایران‌شناسی مرتبط؛ بلکه مطالعات دانشگاهی.      

استاد دانشگاه خوارزمی در مورد همکاری دانشگاه صوفیه و مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی (IBCE) در این همایش با توضیح در مورد مرکز یادشده گفت: این مرکز به عنوان یک مرکز مطالعاتی مردم‌نهاد از سال ۲۰۱۶ توسط آقایان عبدالله نوروزی، سفیر وقت ایران در بلغارستان، ایوو پانوف (Ivo Panov) استاد ایران‌شناسی در دانشگاه صوفیه بلغارستان و دکتر علیرضا پورمحمد عضو هیات علمی دانشگاه صوفیه تاسیس شده و هیات مدیره آن را هم گروهی از اندیشمندان تشکیل می‌دهند.

دانشگاه صوفیه نیز فعالیت‌های زیادی در زمینه معرفی شاعران ایرانی از جمله رودکی و سنایی و برگزاری همایش ایران و بلغارستان و نسخه‌های خطی در ایران و اروپا با حضور شخصیت‌های مطرح علمی داشته و شبکه خوبی از دانشمندان را تشکیل داده‌است. برگزاری این همایش به افزایش ارتباطات دانشگاهی به‌خصوص بین اندیشمندان اروپای شرقی و اندیشمندان این کشورها با دانشگاه‌های ایران منجر می‌شود.

باقری در مورد ایوو پانوف دیگر دبیر علمی این همایش نیز گفت: پروفسور پانوف رئیس کرسی ایران‌شناسی این دانشگاه، خیام شناس نامداری است و کتاب معمای خیام نوشته وی به تازگی تجدید چاپ شده و بخش نخست شاهنامه فردوسی را نیز ترجمه کرده و چهره‌ شناخته‌شده‌ای در زمینه‌ ایران‌شناسی در بلغارستان است.

 

موضوعات پیشنهادی برای مقالات برای این همایش عبارتند از:

۱. کرسی‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و نهادهای علمی جهان؛ شامل ارزیابی برنامه‌های آموزشی در کرسی‌های ایران‌شناسی، همکاری‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران با کرسی‌های ایران‌شناسی

۲. زبان و ادبیات فارسی، نقد ادبی و ادبیات تطبیقی در مطالعات ایران‌شناسی؛ شامل ادبیات کلاسیک، ادبیات معاصر، عرفان و تصوف، شاعران، نویسندگان و اندیشمندان در پرتو ادب تطبیقی،

۳. تاریخ و تمدن ایران در مطالعات ایران‌شناسی، تاریخ ایران باستان، تاریخ ایران بعد از اسلام، فرهنگ و سنت‌های ایرانی، مردم‌شناسی و فرهنگ عامه،

۴. ایران‌شناسان و مکاتب ایران‌شناسی در جهان شرح احوال و آثار ایران‌شناسان برجسته، معرفی و نقد مکاتب ایران‌شناسی، نقد و تحلیل پژوهش‌های ایران‌شناختی، ایران‌شناسان و پایه‌گذاری مطالعات جدید در ایران، گسترش مطالعات ایران‌شناسی وهمکاری‌های علمی پژوهشگران ایرانی با ایران‌شناسان جهان

۵. باستان‌شناسی و مطالعات ایران‌شناسی

۶. زبان‌های ایرانی

۷. هنر ایرانی

۸. اسناد و نسخه‌های خطی فارسی، اسناد و نسخه‌هاب خطی فارسی در کتابخانه‌های معتبر جهان، ایران‌شناسان و تصحیح نسخه‌های خطی فارسی

۹. ترجمه و مطالعات ایران‌شناسی

۱۰. چشم‌انداز مطالعات ایران‌شناسی، آینده‌پژوهی در ایران‌شناسی، زمینه‌های مطالعاتی جدید در ایران‌شناسی، فناوری‌های نوین در مطالعات ایران‌شناسی

علاقه‌مندان به شرکت در این همایش دعوت می شود چکیده مقاله خود را در حداکثر ۳۰۰ واژه به زبان فارسی یا انگلیسی تا  روز اول اردیبهشت ۱۴۰۰ به دبیرخانه همایش به نشانی conference@cibce.org بفرستند. فرصت نهایی برای ارسال مقالات کامل ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ خواهد بود. علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به نشانی تارنمای همایش مراجعه کنند.

دکتر بهادر باقری از ایران و پروفسور ایوو پانف (Ivo Panov) دبیران علمی این همایش و  دکتر عباس پناهی و دکتر علیرضا پورمحمد دبیران اجرایی همایش یادشده خواهند بود.

 

 

[1]
[2]