- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بر خوان آرزو

میراث مکتوب- بر خوانِ آرزو (گفتارهایی در زمینه نظریه‌های ادبی و زبان‌شناختی سراج‌الدین علی‌خان آرزو)، تألیف مهدی رحیم پور به چاپ رسید.
این کتاب دارای چهارده مقاله است که به کوشش مهدی رحیم پور به چاپ رسیده و به عنوان یک کتاب تخصصی درباره سراج الدین علی خان آرزو از ادیبان و منتقدان و تذکره نویسان سده ۱۴ هجری قمری است. این کتاب برای نخستین بار به صورت تخصصی به احوالات علی خان آرزو می پردازد.
مقالات این کتاب پیش از این در مجلاتی چون آینه میراث و گزارش میراث منتشر شده است.
از عناوین مقالات این کتاب می توان به احوال و آثار آرزو، زبان، مسائل زبانی و مسائل تاریخی زبان‌فارسی از نگاه خان‌آرزو- سنّت تحقیقات واج‌شناسی در تاریخ زبان و ادبیات فارسی –خان آرزو و زبان‌شناسی تطبیقی و تاریخی -دیدگاه‌های آواشناختی سراج‌الدین علی خان‌آرزو براساس رسال مثمر -بازبینی یک سنّت – مقوله ساخت و صورت در نزد منتقدان شبه‌قاره -تصحیح و تنقیح متن به سبک و سیاق سراج‌الدین علی‌خان آرزو -نظریه دریافت از سراج‌الدین علی‌خان آرزوی اکبرآبادی تا هانس روبریاس آلمانی -زواید الفواید -عطیّه کبری و موهبت عظمی – نامه حزین به آرزو (متضمن شرح ۲۴ بیت از اشعار خاقانی شروانی) , مدخل آرزو در دانشنامه جهان اسلام اشاره کرد.
بر خوان آرزو تألیف مهدی رحیم‌پور، از سوی مجمع ذخائر اسلامی در ۲۸۲ صفحه به قطع وزیری، به قیمت ۱۴۰۰۰ تومان منتشر شده است.
[1]
[2]