- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مروری بر شعر کلاسیک ایران در «هفت شهر شعر»

میراث مکتوب- «هفت شهر شعر» نام کتابی است با نگاهی نقادانه بر آثار هفت شاعر ملی فارسی زبان ایران. فردوسی و خیام، نظامی و مولوی، سعدی و حافظ و هفتمین گزینه‌ در این مجموعه عبید زاکانی، رند هجاگوی طنزپرداز است.

دلیل گزینش عبید در این مجموعه، سرزدن به ژانر هنری و دشوار طنز بوده، همراه با شناساندن علمی و ادبی این شیوه سخن که همواره یکی از دستمایه‌های هنری ادبی بعضی از شاعران و نویسندگان در ایران و جهان است.

این کتاب به شیوه‌ گفت‌وگویی دوستانه و از طریق همنشینی طولانی با عبدالعلی دستغیب تهیه شده است که در نوع خود برآورنده‌ نیازهای اطلاعاتی-ادبی و هنری در زمینه‌ شعر و ادب فارسی و کارنامه‌ ادبی هنری شاعر است و سامان کلام به گونه‌ای است که گروه‌های گوناگون اجتماعی از علاقه‌مندان معمولی به شعر و ادبیات تا بالاترین مقاطع تحصیلی دانشگاهی می‌توانند از آن استفاده کنند.

آنگونه که مولف در مقدمه خود آورده انگیزه‌ فراهم آمدن این اثر، جلساتی بود که در منزل عبدالعلی دستغیب برگزار می‌شد و با علاقه و دانشی که وی در این زمینه داشت، در روشن کردن نکات بغرنج مربوط به شعر و ادبیات و جنبه‌های پوئتیک متن، تلاشی ثمربخش می‌کرد.

مهمان‌دوست در توضیح دلایل تلاش برای انتشار این کتاب می‌گوید: «شبی در ذهنم این اندیشه جرقه زد که دریغ است این همه مطالب بکر و جذاب و این جادوگری کلام که فردوسی و حافظ و سعدی و…ادبیات سرزمین ما را در جهان ممتاز می‌کند؛ به نحوی یاد داشت و حفظ نکنم.  این اندیشه را با استاد در میان نهادم و با روی خوش پذیرفت و راهکاری ارائه داد که از سویی سبب شد سخن شکل شایسته و مناسبی به خود بگیرد و از سوی دیگر تلاش بر اکتشاف زیبایی‌ها و هماهنگی‌های درون متن باشد.کار بیان، یادداشت، حفظ و بازبینی اثر چندسالی به طول انجامید و در تمام این مدت ما هردو به کار بازبینی و تدوین این کتاب پرداختیم به آن امید که حاصل کار چیزی شایسته برای حل دشواری‌های ادبی و خوش‌آیند دوست‌داران شعر و ادب بشود و نیز برخوردار از دید تازه و نگاهی مدرن و امروزی باشد به آنچه از گذشته‌ ادبی این سرزمین بر جای مانده است. نتیجه‌ تلاش ما کتاب «هفت شهر شعر» است در دوجلد که هر جلد آن دو فصل و چندین بخش دارد. فصل نخست از جلد اول موشکافی‌ها و تحلیل‌هایی است از ادبیات و شعر به طور کلی که درباره‌ علل و عوامل دلبستگی ایرانیان به شعر گفت‌وگوهای نقادانه و جدید صورت گرفته است. فصل دوم نگاهی نقادانه و مدرن بر کارنامه‌ ادبی هنری هفت شاعر کلاسیک زبان فارسی است، شاعرانی که از دیرباز نزد مردم عزیز و گرامی بوده‌اند و به حق می‌توان آنان را شاعران ملی نام نهاد.»

این کتاب در 300 نسخه و در 740 صفحه از سوی نشر کتاب سرزمین منتشر شده است.

 

 

[1]
[2]