- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

آثار مقدس در کاخ موزه توپکاپی استانبول در «امانات مقدس»

میراث مکتوب – «امانات مقدس» کتابی است که در آن به آثار مقدس در کاخ موزه توپکاپی استانبول پرداخته شده است که حکام عثمانی طی چند دهه از قلمرو پهناور این امپراطوری جمع آوری نموده اند. اشیایی متعلق به پیامبر خدا (ص) و اصحاب وی و حتی پیامبران پیشین. برخی از این اشیا شناسنامه دارند و مشخص می باشد که از کدام مجموعه به موزه پیوسته اند، اما برخی از آنها دارای سیر تاریخی چندان روشنی نیستند.

با انتقال خلافت بعد از پیروزی سلطان سلیم اول در مصر، امانات مقدس در گنجینه اسکندر، و نیز اماناتی که نزد خلفای عباسی در مصر و حاکم مکه بود، به استانبول آورده شد. این امانات با احترام و عشق فراوان در اتاق اورنگ سلطان نگهداری شده و به مدت چهارصد سال بیست و چهار ساعت روز، نوای قرآن در کنار آنها خوانده می شد. امانات مقدس در آیین های رسمی از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند، که غالبا شامل بازدید از ردای مقدس و باز کردن درفش مقدس بوده است.

کتاب حاضر جامع ترین نمونه در حوزه خود از زمان انتشار کتاب امانات مقدسِ تحسین اوز با عکسهای سیاه و سفید در سال 1953 است. بیشتر اقلام موجود در این کتاب برای اولین بار به تصویر در آمده اند و بسیاری از یادداشت ها و فهرست های موجود در سوابق کتاب امانات مقدس، که بیش از 600 مورد بودند، در طول آماده سازی این کتاب تجزیه و تحلیل شده اند..

در این کتاب تصاویری از اولین نسخ خطی آیه های قرآن، قرآن عثمان بن عفان، آثار خطی، کتاب ها و … آمده است.

عنوان کتاب روی جلد و عطف کتاب امانت مقدس است اما صفحه عنوان کتاب امانات مقدس!

این کتاب نگاشتۀ هیلمی آیدین، با ترجمۀ زهره مرصوص از سوی انتشارات اندیشه آیین در سال 1396 و در 346 صفحه منتشر شده است.

منبع: کانال کتاب پژوهی

[1]
[2]