- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

داستان سياوش براساس شاهنامۀ فردوسی و شاهنامه كردی

میراث مکتوب – سوگ سياوش منسوب به«الماس‌خان كندوله‌ای» با تصحيح و ترجمه سيد فضل‌اله و سيد آرمان دكه‌ای از سوی فرهنگستان هنر منتشر شد. OK [1]

در اين كتاب ابتدا روايت داستان سياوش بر اساس شاهنامه را می خوانيد. سپس به پيرنگ داستان سياوش براساس شاهنامۀ فردوسی و شاهنامه كردی پرداخته شده‌است. اختلافات عمده روايت داستان شاهنامۀ فردوسی و شاهنامه كردی از ديگر مطالبی است كه در اين كتاب آمده‌ است. در پي اين مطالب، اشعاری از مجلس آرايي كيكاووس، به شكار رفتن توس و گيو و يافتن مادر سياوش آغاز می شود و به دنيا آمدن سياوش و احوالات او تا شكست دادن فرامرز شيردم و گلباد از جمله داستان‌های اين كتاب به شمار می روند.

فراز پیش رویتان داستان سر دادن جوان پهلوان ایرانی سیاوش است که از آتش هوس و کبر کینه گذشت و مانند استاد نامدارش رستم اخلاق پهلوانی پیشه کرد و شخصیتی مظلوم و با گذشت، همچون درختی راست قامت تنه بر تنومندی فرهنگ پهلوانان و جوانمردان ایرانی زد. صلح در قامت کمانش کمر خم کرده و آنچنان مانا و عزیز ماند که عطر کردار پاک و نیکویش دهان همگان را تا به امروز خوشبو گردانیده است.

کتاب حاضر، پس از دعوت به تأمل و نگاهی دیگرگون به شاهنامه و متون اسطوره ای و حماسی، به روایت داستان سیاوش بر پایهٔ شاهنامه های فردوسی و کردی می پردازد. پس در واکاویای دقیق و تحلیلی، این دو روایت با هم برسنجیده میشوند. متن و ترجمهٔ داستان سیاوش بر اساس شاهنامهٔ کردی است که در قالب لوح فشردهای نیز به علاقه مندان عرضه شده است. لذتی وصف ناشدنی است، استشمام بوی این کهنگی، و تازگی دارد نوشیدن آب زلالی از چشمهٔ کردستان، فرزند غیور ایران.

سوگ سياوش، منسوب به الماس‌خان كندوله‌ای، تصحيح و ترجمه: سيد آرمان دكه‌ای ، تهران، فرهنگستان هنر، قطع: وزيری، 304صفحه، جلد شوميز، به‌همراه سی دی، 335000 ریال.
 

 

[2]
[3]