- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

انتشار جنگنامۀ نادر

میراث مکتوب – این کتاب اثری درخور توجه و تامل از چند جهت است، نخست اینکه یکی از مهمترین دوره های تاریخ ایران را در بر می گیرد که به دلیل کمبود منابع از ناشناخته ترین روزگاران تاریخ ایران نیز شمرده می شود.

 

 

الماس خان کندوله ای از پیشگامان شاهنامه نویسی به زبان هورامی(دوره نادری) در این کتاب داده ها و اطلاعاتی را به دست می دهد که بی گمان در هیچ یک از منابع این دوره نیامده است، دوم اینکه وی پس از مرگ نادرشاه این منظومه را سروده و بر خلاف بسیاری از تاریخ نگاران آن روزگار زیر تاثیر فضای سیاسی و نظامی آن دوره نبوده است.

سوم اینکه اصل این اثر با لحنی حماسی به زبان هورامی، از زبان های ایرانی غرب کردستان سروده شده در نتیجه از جنبه زبان شناختی هم می تواند متنی سودمند و خواندنی باشد.

آمدن نادرشاه به ایران و بناکردن به قتل طهماسب، مراجعه نادرشاه از توران به ایران، رفتن نادرشاه به جنگ روم و شکست او، نامه نادرشاه به اشرف افغان، لشکرکشی عبدالله پاشا بر سر نادرشاه و مغرور شدن نادر شاه و بنا به جبر و قتل ایرانی از جمله بخش های این کتاب است.

الماس خان كندوله ای، جنگنامه نادر (متن علمی انتقادی هورامی)، مصحح و مترجم: مظهر ادوای، تهران، ققنوس، 590 صفحه، قطع: وزیری، بها: 550000 ریال، 1396.

[1]
[2]