- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مطالعات واژه‌گزینی ـ شمارۀ ۱

میراث مکتوب – نخستین شمارۀ مجلۀ مطالعات واژه‌گزینی، از مجموعۀ ویژه‌نامه‌های نامۀ فرهنگستان، منتشر شد. این ویژه‌نامه با هدف ارائۀ نتیجۀ سال‌ها تجربۀ واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به اهل فن و علاقه‌مندان به این دانش آغاز به کار کرده است. در این مجله به مباحثی چون واژه‌شناسی، اصطلاح‌شناسی، واژه‌گزینی، برنامه‌ریزی زبان یا زبان علم پرداخته شده است.

عنوان مقالات اولین شمارۀ مجلۀ مطالعات واژه‌گزینی عبارت است از: «چرا واژه‌گزینی ضرورت دارد؟»، غلامعلی حداد عادل؛ «وام‌گیری واژگانی از منظر رده‌شناسی زبان»، شهین نعمت‌زاده؛ «بحثی در چیستی «اصطلاح در قیاس با «واژه»»، محمدرضا رضوی؛ «گرایش‌های نوین اصطلاح‌شناسی امروز»، فرشید سمائی؛ «قواعد لفظ‌‌گذاری و مبانی و فرایندهای ساخت اصطلاح»، سعید رفیعی خضری؛ «استعاره در اصطلاح‌شناسی (بررسی واژه‌های مصوّب حوزۀ رایانه و فنّاوری اطلاعات)»، مرضیه چوپان‌زاده و آویشن محضری؛ «سیر تطور واژه‌گزینی اصطلاحات حقوقی در زبان فارسی نو»، محمدرضا حسینی؛ «روش‌های واژه‌گزینی (مطالعۀ موردی: واژه‌های مصوّب کارگروه واژه‌گزینی حمل‌ونقل دریایی فرهنگستان زبان و ادب فارسی)»، عبدالعزیز تاتار.

در بخش «برون‌مرزی» این شماره از ویژه‌نامۀ مطالعات واژه‌گزینی مقاله‌ای در موضوع «املاسازی و نوشت اصطلاحات»، به قلم سیف‌الدین نظرزاده، رئیس کتابخانۀ ملی جمهوری تاجیکستان، درج شده است.

در بخش «معرفی و بررسی» نیز دو مقاله دیده می‌شود: «گنج‌واژه: ابزاری مفید برای واژه‌گزینی»، نوشتۀ فرزانه سخایی، و «صنایع دستی کهن ایران»، به قلم پروانه فخام‌زاده.

در «گلچینی از دیرینه‌ها» نیز «معرفی مقالات واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی (۱۲۹۰-۱۳۱۲ش)»، تألیف مهنوش تهرانی و فرزانه سخایی آمده است.

بخش «رویدادها»ی این شماره از مجلۀ مطالعات واژه‌گزینی به قلم مهدی قنواتی است که به معرفی «پژوهشکدۀ مطالعات واژه‌گزینی» اختصاص یافته است.

 «سرمقالۀ» نخستین شمارۀ ویژه‌نامۀ مطالعات واژه‌گزینی در موضوع «بیست سال واژه‌گزینی» و به قلم نسرین پرویزی، دبیر مجله و معاون گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی به محتوای این شماره از ویژه‌نامۀ مطالعات واژه‌گزینی به این نشانی مراجعه کنند:

http://persianacademy.ir/fa/MV01.aspx [1]

منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

[2]
[3]