- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

انتشار جلد 35 فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی

میراث مکتوب – جلد 35 فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران شامل نسخ از شماره 9701 تا 10000به اهتمام اکبر شریف زاده منتشر شد.

این کتاب شامل معرفی سیصد جلد از نسخه های خطی کتابخانه ملی از شماره 9701 تا 10000 است که اغلب نسخ آن از سال 1384 شمسی توسط کتابخانه ملی خریداری و چند نسخه نیز به کتابخانه اهدا شده است. اهمیت این فهرست علاوه بر نسخه های فاخر هنری و منحصر، وجود سی و یک جلد نسخه با تملک مرحوم محمدحسن متخلص به وحید و معروف به وحید دستگردی اصفهانی صاحب مجله معروف وحید و مصحح توانا است که برخی از این نسخه ها را در حاشیه تصحیح و بعدها آن را با چاپ رسانده است و البته چندین نسخه متعلق به ابراهیم دهگان در این فهرست معرفی شده است.

در این فهرست سعی بر آن بوده که برای کتابشناسی نسخه های مشهور و تکراری، از اطاله کلام و اظهار فضل خودداری نموده و در معرفی آنها به نسخه های دیگر در فهرست این کتابخانه ارجاع داده شود، برعکس در فهرست نسخه های کمیاب و نادر و منحصربه فرد و جنگ ها و رساله های کمتر شناخته شده و ناقص، سعی شده به طور کامل و مفصل بررسی و معرفی گردد. گاهی حتی مشروح ابواب و فصول و مطالب نسخه نوشته شده است تا در شناخت اثر کمک بیشتری شده باشد.

همچنین در معرفی مرقعات و قطعات خط به دلیل آنکه در فهرستی که در آینده نزدیک به صورت اختصاصی منتشر خواهد، ارجاع به آن فهرست داده شده است.

شایان ذکر است که این فهرست دارای نمایه مفصلی از پدیدآورندگان، آثار معرفی شده، موضوع، کاتبان، محل کتابت، سال شمار کتابت و نقش مهرها است.

جلد 35 فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران شامل نسخ از شماره 9701 تا 10000به اهتمام اکبر شریف زاده از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 منتشر شده است.

منبع: بساتین

[1]
[2]