- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بازیگری در باغ هویت ایرانی

میراث مکتوب – پرسش اصلی کتاب این است که آیا می‌توان با تلاش در بازسازی باغی با عوامل هویت ایرانی، که در میراث غنی ایرانیان «سنت، ایرانیت، دین،‌ و تجدد» خوانده شده است، سرنمونی موفق برای بازیگری و نقش‌آفرینی عرضه کرد؟ پاسخ کتاب این است که مثال‌های فراوانی وجود دارند. اما به گمان نویسنده سرآمد آن‌ها حافظ بزرگ است که ابزارهایی کارساز در سه سپهر روشی، محتوایی و عملی به‌جا گذاشته است. وی بر اساس روش «نظربازی» مفاهیمی کلیدی، مهم و سرمد را ابتکار کرده است، روشی که ایجاب می‌کند مفاهیم نظری و عملی وی عیناً تقلید نشوند، بلکه به‌عنوان افق و نمونه تلقی شوند. بر هر شخص یا نسلی واجب است برای خود متناسب با شرایط مکانی و زمانی ترکیبی مبتکرانه و روز‌آمد از این مفاهیم بسازد.

 

 

این افق و نمونه از پنج مفهوم کلان ساخته شده است که عبارت‌اند از: عشق، ایمان، ادب، رندی، و مریدی. در این کتاب نه‌فقط این مفاهیم بسط داده شده است بلکه آن‌چه کتاب را عمق بیش‌ترین می‌بخشد روش تاریخی گفتمانی مؤلف است که کتاب را به اثری گسترده و پیچیده، هم در زمینه‌ی زندگی فرهنگی/ فکری ایرانیان و هم در زمینه‌ بازیگری فاخر و واقع‌گرایانۀ حافظ، تبدیل می‌کند.

در مطالب کتاب «بازیگری در باغ هویت ایرانی؛ سرنمونی حافظ» پس از اطلاعاتی دربارۀ نویسنده و پیش درآمد، در آمدی با عنوان «نقش آفرینی و باغ هویت»، آورده شده است کتاب حاضر به چهار فصل تقسیم شد که هر فصل با نام گفتمان نامگذاری شده است. کتاب دارای ۴ گفتمان و ۸ گفتار است.

گفتمان یک: باغ ایرانی در عصر عربسک- عربیت

گفتار یک: زمینه و زمانه ی تاریخی_ سیاسی

گفتار دو: زمینه و زمانه فرهنگی

گفتمان دو: نمونه ای از بازیگری

گفتار سه: کیستی حافظ 

گفتار چهار: حرفه حافظ 

گفتمان سه: اندیشه بازیگری

گفتار پنج: عشق

گفتار شش: مواضع نظری: ایمان و ادب

گفتار هفت: سلوک عملی: رندی و مریدی

گفتمان چهار: عبرت 

گفتار هشت: بازیگری و سرنمونی

رجایی، فرهنگ، بازیگری در باغ هویت ایرانی، تهران، نی، 282 صفحه، قطع: رقعی، بها: ۲۲۰۰۰۰ ﷼، 1396.

[1]
[2]